گل کلم


 






 
گل کلم مانند کلم بروکلي و کلم پيچ از خانواده ي گياهان« crucifrous» است. گل کلم، سري به هم پيوسته دارد که از گلچه هاي کوچکي تشکيل شده و اندازه ي آن پانزده سانتي متر است. اين گياه برخلاف ساير گياهان خانواده «Crucifrous »که حاوي کلروفيل هستند به دليل دوري گلچه هاي آن از تابش نور خورشيد فاقد کلروفيل است.

فوايد گل کلم
جلوگيري از ابتلا به سرطان
 

گل کلم و ساير گياهان خانواده ي «crucifrous »مانند بروکلي، کلم و کلم پيچ حاوي موادي هستند که از مبتلا شد ن به سرطان جلوگيري مي کند. اين مواد، آنزيم هاي فعال کننده يي را که عامل سرطان در بد ن هستند متوقف مي سازند. مصرف گل کلم همراه با زردچوبه در سلامتي و جلوگيري از سرطان پروستات مردان نيز موثر است.
ترکيب گل کلم و زردچوبه بسيار خوشمزه و خوش طعم است. بهترين راه براي تهيه ي اين غذا اين است که ابتدا گل کلم را تکه تکه کنيد و براي تقريبا پنج تا ده د قيقه آن را نگه داريد. اين مرحله سبب توليد «فنيل ايزوتيوسينات» مي شود که به کاهش رشد سلول هاي سرطاني کمک مي کند. سپس مقداري زردچوبه به آن اضافه کنيد و روي حرارت ملايم با اضافه کرد ن کمي سبزيجات به مدت پنج د قيقه گرم و همراه با کمي نمک، فلفل و روغن زيتون آن را خوش طعم تر کنيد.

د فع سموم توسط کبد
 

گياهان «crucifrous»حاوي گلوکز نيالات و تيوسنرات هستند. اين مواد توانايي کبد را براي دفع مسموميت بالا مي برند. اگر مولکول هاي سمي به سرعت توسط کليه از بين نروند، مي توانند همه ي سلول ها از جمله «DNA »را تخريب کنند. اين تخريب مي تواند باعث رشد غيرقابل کنترل سلول ها شود.

جلوگيري از ابتلاء به آرتروز
 

دانشمندان در مطالعه يي مشاهده کرده اند غذاهايي که مانند گل کلم حاوي ويتامين C هستند از التهابات استخواني مانند آرتروز جلوگيري مي کنند. آزمايش ها نشان دادند افرادي که مصرف غذاهاي حاوي ويتامين C در آنها کمتر است سه برابر ريسک ابتلا به آرتروز در آن ها بيشتر از افرادي است که مصرف غذاهاي مملو از ويتامين C در آن ها زياد است.

چگونگي انتخاب و نگهداري گل کلم
 

در انتخاب گل کلم بايد به تميزي، سفيدي و بهم پيوستگي آن (بهم پيوستگي گلچه ها) توجه کرد.
از خريد گل کلم هايي که لکه هايي سياه دارند يا گل هاي کوچکي در آن ها ظاهر شده است خود داري کنيد.
گل کلم را نپخته در پلاستيک قرار د هيد و در يخچال نگهداري کنيد.
گل کلم تکه شده را تنها مي توان براي يک تا دو روز در يخچال نگه داشت و همچنين کلم پخته شده را به اين دليل که زود فاسد مي شود تنها مي توان براي دو تا سه روز در يخچال نگهداري کرد.

مواد موجود در صد گرم گل کلم
 

ويتامين C : ميلي گرم 54/93
ويتامين K: ميکروگرم 11/17
فولات: 54/56 ميکروگرم
فيبر: 3/35 گرم
ويتامين B6: ميلي گرم 0/21
ترپيتوفان: 0/03 گرم
امگا 21: 0/3 گرم
منگنز: 0/17 ميلي گرم
ويتامين B5 : ميلي گرم 0/63
پتاسيم: ميلي گرم 176/08
پروتئين: 2/28 گرم
فسفر: 36/68 ميلي گرم
ويتامين B2 :ميلي گرم 0/05
منگنز: 11/16 ميلي گرم
ويتامين B3: ميلي گرم 0/51
منبع: 7 روز زند گي شماره 114